Manila en wakeboarden in de middle of nowhere...

24 februari 2009 - Naga, Filipijnen

We hebben een goedkope vlucht gevonden om ons van Vietnam naar de Filipijnen te brengen en daar hangt een addertje aan vast: de vlucht vertrekt om 1 uur ‘s nachts en het is 6 uur ‘s morgens als we doodmoe onze kleine hotelkamer in Manila binnenkruipen. We hebben geen plannen om lang te blijven in deze stad die ons wellicht weinig of niks te bieden heeft. We hebben een missie: een mooi strand vinden. We zijn al enkele weken onderweg en de behoefte om languit op een strand te liggen, wat te snorkelen en duiken, een boek te lezen en verder weinig of niks doen, is erg groot. De eerste dag ronddwalen in Manila bevestigt ons uitgangspunt: Manilla is voor ons enkel een luchthaven. Het oude stadcentrum – intramuros – stelt hoegenaamd niks voor. We bestellen vliegtuigtickets om ons de volgende dag naar Naga te brengen. In afwachting trekken we naar de grootste shopping mall in de stad waar zich in het ene gedeelte winkels bevinden waar enkel goedkope rommel te vinden is en in het andere deel winkels die wij niet kunnen betalen… maar er is ook een soort promenade aangelegd met supertrendy restaurants die wij dan weer wel kunnen betalen en waar we fantastisch lekker eten in een loungy setting. Kristof droomt al van een gelijkaardige loungehoek in zijn toekomstige tuin.

Het openbaar vervoer in de Filipijnen (ik moet dringend opzoeken of je dat nu met een of twee p’s schrijft… je hebt zo van die woorden he) is weer helemaal anders. Hier zijn de Jeepneys heer en meester. Je kan ze omschrijven als een uitgerekte en overdekte jeep of als een armeluis-limousine op steroiden. Bekijk de foto’s en laat ons weten welke beschrijving het best past. Verder dit nog: Jeepneys worden gepersonaliseerd (lees: gepimpt) door de chauffeur; je zit er zijdelings in; een normale rembeweging lijkt eerder op een coup-de-frein en ze vertrekken enkel wanneer ze afgeladen vol zitten.

Wakeboarden in de middle of nowhere

Waarschuwing: volgende paragraaf bevat enkele wakeboard-termen…

Tijdens mijn online reisvoorbereidingen tijdens de kerstperiode heb ik in de buurt van Naga een wakeboard-resort gevonden. Omdat we in Naga toch nog geen slaapplaatsen hebben, besluiten we daar even poolshoogte te nemen. Het Camsur Watersport Centre is onwezenlijk. We bevinden ons hier echt in de middle of nowhere en hier heeft men een gigantisch wakeboard kabelpark aangelegd met alle voorzieningen die je je maar kan inbeelden. Er is voldoende degelijke slaapgelegenheid voor honderden (!!) boarders. Waar ze ze halen is mij een raadsel (zeker niet in de nabije omgeving waar vooral armoede heerst) maar zowat alle bedden zijn hier bezet – gelukkig vinden we nog een mooie cabane met alle voorzieningen… Het wakeboard park beschikt over een centrale kabelbaan, rijkelijk uitgerust met kickers en sliders, verschillende kleinere wateroppervlakken met winches om les te krijgen en specifieke obstakels aan te leren en een groot, rimpelloos watervlak waar achter een boot gewakeboard kan worden. Het is niet te geloven wat ze hier hebben neergepoot. Het kriebelt natuurlijk enorm en dus hang ik al snel aan de kabel. Enkele rondjes later jump ik met redelijk succes (ik laat u zelf oordelen op basis van de foto’s) over de kickers en neem ik de slides – iets wat ik altijd al eens had willen proberen. Ik ben een tevreden boarder.  Ines supportert en juicht mij toe terwijl ze in de hete zon fotograaf van dienst is.

Gisteren hebben we een mailtje met een zin ontvangen van Steve, mijn Australian buddy die ik tijdens mijn verblijf in Amerika heb leren kennen en toen mijn vaste ski- en golfpartner was en ook goeie vriend. De zin luidt: “Dude, tickets are booked – see you in Boracay on March 22”. Fantastisch nieuws!

De Amerikanen hebben sinds de tweede wereldoorlog een grote invloed op de Filipijnen. Dat vertaalt zich o.a. in een record aantal fastfood ketens en Starbucks coffeeshops (two Caramel Machiato please…). Maar tot onze ontsteltenis hebben ze nu ook ons eerste strand ingepalmd. Gota Beach, een onwezenlijk mooi strand dat moeilijk te bereiken is (lees: geen toeristen) moest ons eerste paradijselijk strand worden tijdens deze trip. Maar dan blijkt dat de Amerikaanse versie van Expeditie Robinson daar momenteel opgenomen wordt. Resultaat: het strand en de omgeving is tot juli afgesloten voor pottenkijkers. Toch gaan en beloven dat we de winnaar niet bekend zullen maken, zal wellicht toch niet lukken en dus zit er niets anders op dan weer verder te trekken. Donsol is de volgende bestemming die in onze planning geklasseerd staat als hoogtepunt. Donsol is zowat de enige plaats ter wereld waar je gegarandeerd kan zwemmen met walvishaaien. Deze verschijningen (meer walvis dan haai) zijn de grootste vissen ter wereld en worden meer dan 15 meter lang. En daar gaan wij overmorgen dus mee watertrappelen – tenzij de Amerikanen ze natuurlijk afgehuurd hebben voor de opnames van “Free Willie 7 – the fish strikes back”.

Vele dikke kussen en vergeet niet de Leo ne gelukkige verjaardag te wensen!

Kristof & Ines

PS Lieve, onze was doen we niet zelf hoor (thuis ook niet dus wat zouden we ‘t hier wel doen…) In de guesthouses en hotelletjes waar we slapen hebben ze meestal wel een laundry service – 1 dollar per kilo was. Je verliest er wel af en toe een T-shirt of zo…

1. Valnea:
    25 februari 2009
    Amai tot juli het strand afsluiten voor de opnames van Expeditie Robinson. Hoe lang laten ze die Amerikanen daar zitten?? 5 maanden!!??
    Het is toch altijd zalig jullie berichten lezen. "Free Willy 7 - the fish strikes back" geweldig gelachen dat ik heb!!! Ik zie jou koppeke al zo voor mij! :-)
    Alé nu 6 weken wakeboarden, duiken, snorkelen, zonnen, eten, met de viskes zwemmen,...Ja, niet slecht zou ik zeggen! Geniet ervan.
  2. Daan & Company:
    25 februari 2009
    Hey Kristof en Ines

Zalig om jullie verhalen te lezen en superschoon foto's te bekijken. Het doet me heerlijk wegdromen.

Ter info Filipijnen is met 1 p. In 't Engels is 't met 2 p's.

We houden ons Daantje ook goed op de hoogte van jullie reis. Dat van die walvishaaien vond hij trouwens maar niets. 'k Moest zeggen dat jullie heel voorzichtig moeten zijn.
    We laten hem ook veel foto's van jullie zien, dus ge moet geen schrik hebben dat hij jullie vergeet.

Deze avond hebben we de verjaardag van uw vader gevierd. Weer lekker gegeten. We hebben jullie gemist!
    Hij zit een beetje in met zijn leeftijd en denkt er veel te veel over na. Ik zal hem nog eens dringend een ontspannende hoofdmassage moeten geven ... of een voetreflexologie. Ik zeg dat niet zomaar. Hij heeft beloofd een chocolademousse te maken als ik een massageke geef :-) Ik zeg niet neen!!
    Ale, geniet nog van jullie avonturen en van elkaar!! Veel liefs xxx Patricia
  3. mama en papa:
    27 februari 2009
    Hallo filipino
    Hebt ge al beseft dat jullie verlof halverwege is ? Toch nog zes weken te goed dus geniet er maar van vooraleer die ook om zijn.
    Het is hier nog altijd koud en winderig. Vandaag jullie brievenbus nog eens geledigd. Er waren deze keer geen boetes bij!
    Nog veel ski- board- en duikplezier. Hou de haaien maar op afstand !
    xxx en groetjes,
    mama en papa
  4. Isaline:
    12 maart 2009
    Amai Kristof en ines, ik heb hier met Emmeline naar jullie foto's gekeken, en afwisselend zei ze: da's Ines, da's Kriftos, da's Ines, da's Kriftos...

Niet te geloven dat jullie al halfweg zijn! Geniet er nog maar van, ik wou dat ik ook ginder zat!

Groetjes en tot gauw

isaline
  5. yvonne:
    4 juli 2009
    Hoi wij willen in feb.2010 naar pili weakboardcenter zou je mij wat info kunen geven over de accomodaties welke hadden jullie enz prijzen.Wat een verrassing dat ik iemand tref op het net die daar geweest is o ja wil ook met die walvissen zwemmen is dat ver van het wcenter?Heel veel groetjes hoop van je te horen.Yvonne
  6. Heidi:
    17 mei 2010
    Hallo,

Ik zou jullie graag een paar vraagjes willen stellen. Ik ben ook van plan om van Vietnam naar de Filipijnen te gaan. Met welke luchtvaartmaatschappij hebben jullie dit gedaan? Was het makkelijk om zo'n ticket te krijgen? En de prijs?
    Hoe lang zijn jullie in de Filipijnen geweest? Ik ga 28 dagen. Ik wil dan graag Palawan bezoeken en het gebied bij Cebu. Kunnen jullie me helpen aan een geschikte route voor 28 dagen? Ik wil niet rennen en vliegen...
    Ik wil graag naar Palawan (Puerto Princesca, de ondergrondse rivier, El Nido en Coron). Mindoro, puerto Galero en dan in de omgeving van Cebu (Visayas), bv Bohol, Negros... Hebben jullie enig idee hoe ik dit het makkelijkst, meest logisch kan plannen? Is het handig om op Manilla te vliegen of is het handiger om dan op Cebu te vliegen? Sowieso verlaat ik het land via Cebu, aan het eind van mijn reis ben ik daar dus al.
    Graag hoor ik jullie ideeen, tips.... En is het veilig om in de filipijnen als vrouw alleen te reizen?

Alvast bedankt.
    Groetjes Heidi